Το πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ, στο πλαίσιο των πολύπλευρων ενημερωτικών και εκπαιδευτικών δράσεών του, έδωσε «το παρών» στο Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης 2015-16, το οποίο έλαβε χώρα στην Αθήνα το τριήμερο 21-23 Μαρτίου 2016.
Η εκδήλωση φιλοξένησε μαθητές ηλικίας 15-19 ετών από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ειδικούς, ώστε να συζητήσουν απορίες και προβληματισμούς τους και να ανταλλάξουν απόψεις γύρω από φλέγοντα επιστημονικά και ερευνητικά θέματα.
Το Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης είναι ένας θεσμός του Ευρωπαϊκού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης που στοχεύει στην ενίσχυση του διαλόγου και την ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων ανάμεσα σε μαθητές και επιστήμονες. Κεντρικός θεματικός άξονας του θεσμού για το έτος 2015-16 ήταν «Το μέλλον του ανθρώπου». Οι μαθητές που συμμετείχαν κλήθηκαν από την αρχή της χρονιάς να επιλέξουν μεταξύ πέντε θεματικών ενοτήτων και στη συνέχεια να παρουσιάσουν την ενότητα της επιλογής τους κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας των μαθητών, αλλά και στο πλαίσιο της τριήμερης εκδήλωσης, τα μέλη της επιστημονικής ομάδας του ΕΥΖΗΝ στήριξαν τις εργασίες του θεσμού και παρείχαν καθοδήγηση στα παιδιά αναφορικά με τη θεματική ενότητα «Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιον τρόπο;».
Έπειτα από εκτενείς συζητήσεις και αλληλεπιδράσεις, οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν κατέληξαν ομόφωνα στη σημασία της προβολής και της προώθησης του Μεσογειακού τρόπου ζωής, ως ενός συνόλου συνηθειών και πρακτικών που προάγουν την υγεία. Στον όρο «Μεσογειακός τρόπος ζωής» περιλαμβάνεται η υιοθέτηση της Μεσογειακής δίαιτας, η σωστή ενυδάτωση, η επιλογή τοπικών, εποχικών, παραδοσιακών και φιλικών προς το περιβάλλον τροφίμων, η τακτική σωματική δραστηριότητα, η επαρκής ανάπαυση, αλλά και η κοινωνικότητα τόσο στα γεύματα όσο και στον χρόνο άσκησης ή ψυχαγωγίας.
Άλλα μηνύματα-συμπεράσματα που προέκυψαν από τις εργασίες της θεματικής ενότητας «Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιον τρόπο;» συνοψίζονται στα παρακάτω:
· Η εφαρμογή κανόνων ασφάλειας σε όλα τα σημεία της παραγωγής, της επεξεργασίας και της διάθεσης των τροφίμων στην αγορά αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη διασφάλιση της υγείας του καταναλωτή.
· Η εκπαίδευση των καταναλωτών στη σωστή ανάγνωση και ερμηνεία των διατροφικών ετικετών είναι αναγκαία, ώστε να κάνουν συνειδητές διατροφικές επιλογές με γνώμονα τη θρεπτική αξία των τροφίμων.
· Τα εμπλουτισμένα και τα λειτουργικά τρόφιμα πρέπει να χρησιμοποιούνται από το κοινό με σύνεση και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσουν μια συνολικά ισορροπημένη διατροφή.
· Η επιλογή φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων, με έμφαση σε εγχώρια τρόφιμα και προϊόντα που προκύπτουν από τη βιολογική παραγωγή, μπορεί να συνεισφέρει σε μια αειφόρο ανάπτυξη.
· Η ασφάλεια και η πιθανή χρησιμότητα των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων αναμένεται να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης και ερευνών στο μέλλον.
· Ο χώρος του σχολείου σχετίζεται άμεσα με την προαγωγή της υγείας και μπορεί να συμβάλλει στην προώθηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής στα παιδιά μέσα από την ανάπτυξη και εφαρμογή σχετικών δράσεων.
· Ο ισορροπημένος τρόπος ζωής είναι ένα σύνολο από συμπεριφορές, συνήθειες και πρακτικές που συμβάλλουν στην εξασφάλιση και διατήρηση μιας καλής σωματικής, νοητικής και συναισθηματικής υγείας.
Τα μηνύματα-συμπεράσματα της θεματικής ενότητας «Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιον τρόπο;» θα κληθεί να υποστηρίξει η μαθήτρια που εκλέχθηκε μέσω ψηφοφορίας στο τέλος της εκδήλωσης, εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο Εuroscience Open Forum (ESOF), που θα πραγματοποιηθεί στο Μάντσεστερ της Μ. Βρετανίας, τον Ιούλιο του 2016. Το ESOF αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά συνέδρια για επιστήμονες και ερευνητικούς οργανισμούς, στο οποίο οι εκλεγμένοι μαθητές από τα μαθητικά κοινοβούλια των συμμετεχουσών χωρών θα έρθουν σε επαφή με επιστήμονες διεθνούς φήμης, έχοντας μια μοναδική ευκαιρία να αποκομίσουν πολύτιμες γνώσεις και ερεθίσματα σε θέματα που αναμένεται να απασχολήσουν την επιστήμη και την έρευνα στο μέλλον, και να συμβάλλουν στη διάχυση των πληροφοριών αυτών με την επιστροφή τους.
Η εκδήλωση φιλοξένησε μαθητές ηλικίας 15-19 ετών από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ειδικούς, ώστε να συζητήσουν απορίες και προβληματισμούς τους και να ανταλλάξουν απόψεις γύρω από φλέγοντα επιστημονικά και ερευνητικά θέματα.
Το Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης είναι ένας θεσμός του Ευρωπαϊκού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης που στοχεύει στην ενίσχυση του διαλόγου και την ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων ανάμεσα σε μαθητές και επιστήμονες. Κεντρικός θεματικός άξονας του θεσμού για το έτος 2015-16 ήταν «Το μέλλον του ανθρώπου». Οι μαθητές που συμμετείχαν κλήθηκαν από την αρχή της χρονιάς να επιλέξουν μεταξύ πέντε θεματικών ενοτήτων και στη συνέχεια να παρουσιάσουν την ενότητα της επιλογής τους κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας των μαθητών, αλλά και στο πλαίσιο της τριήμερης εκδήλωσης, τα μέλη της επιστημονικής ομάδας του ΕΥΖΗΝ στήριξαν τις εργασίες του θεσμού και παρείχαν καθοδήγηση στα παιδιά αναφορικά με τη θεματική ενότητα «Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιον τρόπο;».
Έπειτα από εκτενείς συζητήσεις και αλληλεπιδράσεις, οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν κατέληξαν ομόφωνα στη σημασία της προβολής και της προώθησης του Μεσογειακού τρόπου ζωής, ως ενός συνόλου συνηθειών και πρακτικών που προάγουν την υγεία. Στον όρο «Μεσογειακός τρόπος ζωής» περιλαμβάνεται η υιοθέτηση της Μεσογειακής δίαιτας, η σωστή ενυδάτωση, η επιλογή τοπικών, εποχικών, παραδοσιακών και φιλικών προς το περιβάλλον τροφίμων, η τακτική σωματική δραστηριότητα, η επαρκής ανάπαυση, αλλά και η κοινωνικότητα τόσο στα γεύματα όσο και στον χρόνο άσκησης ή ψυχαγωγίας.
Άλλα μηνύματα-συμπεράσματα που προέκυψαν από τις εργασίες της θεματικής ενότητας «Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιον τρόπο;» συνοψίζονται στα παρακάτω:
· Η εφαρμογή κανόνων ασφάλειας σε όλα τα σημεία της παραγωγής, της επεξεργασίας και της διάθεσης των τροφίμων στην αγορά αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη διασφάλιση της υγείας του καταναλωτή.
· Η εκπαίδευση των καταναλωτών στη σωστή ανάγνωση και ερμηνεία των διατροφικών ετικετών είναι αναγκαία, ώστε να κάνουν συνειδητές διατροφικές επιλογές με γνώμονα τη θρεπτική αξία των τροφίμων.
· Τα εμπλουτισμένα και τα λειτουργικά τρόφιμα πρέπει να χρησιμοποιούνται από το κοινό με σύνεση και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσουν μια συνολικά ισορροπημένη διατροφή.
· Η επιλογή φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων, με έμφαση σε εγχώρια τρόφιμα και προϊόντα που προκύπτουν από τη βιολογική παραγωγή, μπορεί να συνεισφέρει σε μια αειφόρο ανάπτυξη.
· Η ασφάλεια και η πιθανή χρησιμότητα των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων αναμένεται να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης και ερευνών στο μέλλον.
· Ο χώρος του σχολείου σχετίζεται άμεσα με την προαγωγή της υγείας και μπορεί να συμβάλλει στην προώθηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής στα παιδιά μέσα από την ανάπτυξη και εφαρμογή σχετικών δράσεων.
· Ο ισορροπημένος τρόπος ζωής είναι ένα σύνολο από συμπεριφορές, συνήθειες και πρακτικές που συμβάλλουν στην εξασφάλιση και διατήρηση μιας καλής σωματικής, νοητικής και συναισθηματικής υγείας.
Τα μηνύματα-συμπεράσματα της θεματικής ενότητας «Υγιεινή ζωή και διατροφή – αλλά με ποιον τρόπο;» θα κληθεί να υποστηρίξει η μαθήτρια που εκλέχθηκε μέσω ψηφοφορίας στο τέλος της εκδήλωσης, εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο Εuroscience Open Forum (ESOF), που θα πραγματοποιηθεί στο Μάντσεστερ της Μ. Βρετανίας, τον Ιούλιο του 2016. Το ESOF αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά συνέδρια για επιστήμονες και ερευνητικούς οργανισμούς, στο οποίο οι εκλεγμένοι μαθητές από τα μαθητικά κοινοβούλια των συμμετεχουσών χωρών θα έρθουν σε επαφή με επιστήμονες διεθνούς φήμης, έχοντας μια μοναδική ευκαιρία να αποκομίσουν πολύτιμες γνώσεις και ερεθίσματα σε θέματα που αναμένεται να απασχολήσουν την επιστήμη και την έρευνα στο μέλλον, και να συμβάλλουν στη διάχυση των πληροφοριών αυτών με την επιστροφή τους.
Πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ
Ιστότοπος: http://eyzin.minedu.gov.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου